ROSEacademy visual storytellers bg
Interview

Ontmoet de Visual Storytellers

Hét ontwikkelingsprogramma voor unieke, talentvolle, diverse beeldmakers

Silvia Celiberti (1986), studeerde grafische vormgeving in Barcelona (IED) en New York (School of Visual Arts). Al sinds het begin van haar carrière is betrokken bij projecten op het snijvlak van kunst & design en maatschappij, zoals innovatie op kleine/persoonlijke schaal voor milieuverbetering en leefbaarheid in de stad (Windowfarms Project), herontwikkeling van industriegebieden door het creëren van ruimte voor creatieve ondernemers (Beehive Collective) en het verkennen van de toekomstige impact van kweekvlees op zowel de planeet als cultuur (Next Nature Network). Ze is medeoprichter van Bomburo, een ontwerpstudio gevestigd in Amsterdam die zich richt op projecten met een positieve culturele en sociale impact. Bomburo werkt voornamelijk samen met NGO’s en non-profitorganisaties voor online en offline projecten. 

Silvia werkt freelance als concept-driven redactionele illustrator voor klanten als OneWorld, De Volkskrant, Lilith Mag. Ze illustreerde het In Vitro Meat Cookbook en werkte mee aan het recent verschenen kinderboek Bedtijdverhalen Voor Rebelse Meisjes. 

Samira El-Kaddouri. Door haar biculturele achtergrond (geboren in de Rifstreek, Marokko en getogen in België) is visual designer Samira El-Kaddouri (1993) geïntrigeerd door culturele diversiteit en inclusie. Haar input voor kunst en artistieke creatie is twee keer zo groot, en het dubbele culturele erfgoed wordt weerspiegeld in haar stijl, die elegant en professioneel is. Samira ziet design als een visuele taal die meer is dan alleen de ondersteuning of versterking van een boodschap. “Design gaat over het omzetten van ideeën en gedachten in kunst. Het is een visuele taal waarin ik me vrij kan uiten, een kunstvorm die mensen in staat stelt de wereld in verschillende vormen en kleuren te ervaren en te zien.” Samira is afgestudeerd in zowel Graphic Design als in Brand & Packaging Design.

Omar Abdellatif (1996) is een kunstenaar die zich vooral focust op fashion design. Met zijn kunst richt hij zich op twee doelen: het creëren van functionele en esthetische producten die het leven van Westerse Moslims in de Westerse wereld gemakkelijker maken en het verkleinen van de kenniskloof van Islam in de Westerse samenleving.

Zijn werk varieert van unieke creaties, bedoeld voor exposities, tot producten die in beperkte oplages zijn gemaakt voor dagelijks gebruik.

Omar heeft een achtergrond in Bedrijfskunde en studeert momenteel Theologie. Tijdens zijn bachelor Bedrijfskunde begon zijn interesse in fashion design en sindsdien is hij de discipline aan het ontdekken. Onlangs is zijn interesse voor technologie opnieuw aangewakkerd en in de toekomst hoopt hij zijn werk in design en religie hiermee te kunnen combineren.

Mohamad Zul Ghina  (1989)  is een Syrische illustrator en ontwerper, afgestudeerd aan Arena Animation Academy – Damascus (2012) in animatie en design. De afgelopen 7 jaar is hij werkzaam als grafisch ontwerper en illustrator.

Al sinds zijn vroege jeugd heeft Mohamad een grote liefde voor films, animatie en verhalen vertellen. Hij ontwikkelde al snel een fascinatie voor culturele mythologieën, waardoor hij een carrière als character designer besloot na te streven.

Nadat Mohamad op 23-jarige leeftijd Syrië had verlaten vanwege de aanhoudende oorlog, kreeg hij een toenemende interesse in het culturele erfgoed en geschiedenis van zijn thuisland, vooral met betrekking tot zijn identiteit als lid van de queer-gemeenschap en het effect dat dit op zijn leven heeft gehad. Nu hij in Nederland een nieuw thuis heeft gevonden en zich heeft aangesloten bij de gemeenschap, steekt hij zijn energie, inspiratie en gedachten in zijn toekomst en carrière.

Miya Wang (1997) is online bekend als qiseki. Ze is de maker van webcomic Faded Away en creëerde onlangs The King’s Royal Guard. Ze is geboren en getogen in Nederland maar haar roots liggen in China. Haar Chinese achtergrond is en blijft een belangrijk thema, al heeft ze daar nooit een voet aan land gezet. Tekenen en specifiek het tekenen van Manga doet Miya al vanaf jongs af aan. Sinds 2013 ligt haar focus voornamelijk op het digitaal tekenen. Haar werk deelt ze regelmatig met haar volgers over heel de wereld via YouTube en Twitch. Naast tekenen houdt Miya zich bezig met mode en is ze werkzaam als artiest op anime conventies. Daarnaast zet ze zich in voor verschillende maatschappelijke doelen en projecten waaronder het online anti-discriminatie platform #DatMeenJeNiet. Miya heeft Oriëntaalse talen en communicatie gestudeerd. Voor volgend jaar gaat ze olieverven leren van een Kunstatelier en gaat ze naar Japan om Manga lessen te volgen om haar tekenstijl verder door te ontwikkelen. Volgend schooljaar overweegt ze zich aan te melden voor verschillende kunstopleidingen om te kijken welke het beste bij haar past.
Voor Visual Storytellers deelt Miya voor het eerst haar eigen verhaal: ‘Longing for a place to call home’ in draft versie.

Mina Abouzahra (1977) is een ontwerper en meubelmaker gespecialiseerd in Marokkaanse ambacht. Ze studeerde aan het Hout- en meubileringscollege in Amsterdam. Tijdens haar laatste studiejaar werkte ze in Marokko bij een meubelmaker en ontdekte ze er de wereld van het ambacht. Eenmaal terug in Amsterdam richtte Mina in 2012 haar eigen ontwerpstudio op. Sindsdien reist ze regelmatig door Marokko om nieuwe inzichten op te doen en haar design kennis aan te scherpen.
Het opgroeien in twee werelden – Nederland en Marokko – is bepalend geweest voor Mina haar werk en is de leidraad voor haar interieurstijl. Mina’s benadering van interieur- en productontwerp is een huwelijk tussen culturen, materialen, dynamische kleuren, en de combinatie van modern en traditioneel – een unieke samensmelting, die alles wat Mina is en maakt definieert.
Vanwege haar Nederlands-Marokkaanse expertise op het gebied van zowel food als interieur, wordt Mina regelmatig gevraagd voor het hosten of cureren van verschillende internationale exposities.

Leeza Pritychenko (1992) is een in Amsterdam gevestigde mediakunstenaar en ontwerper. Haar werk omvat interactieve installaties, AV-samenwerkingen met musici, VJ-ing en CG-art. Haar werk draait om het verkennen van verschillende aspecten van de menselijke natuur door het oog van digitale media en technologie. Ze combineert de donkere kant van het existentialisme en onderbewuste met storytelling en world-building.
Leeza behaalde in 2016 haar Graphic Design BA aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, met een interactieve narratieve VR- installatie, gebaseerd op de ideeën van Baudrillard over hyperrealiteit. Sinds een paar jaar werkt op de experimentele afdeling New Realities van W+K Amsterdam (WKDPTNR) als Digital Art Director voor interactive experiences.
Leeza’s werk is geëxposeerd in Europa, de VS en China. Daarnaast heeft ze opgetreden tijdens verschillende muziek- en digitale cultuurfestivals, zoals Dutch Design Week, ADE, MIRA Festival, Progress Bar, DEMO Festival, Ruhrtriennale, Tate Lates, FIBER, SATURNALIA en meer.

Karima Choukeri (1999) is een Nederlandse fotograaf met Marokkaanse roots. Op haar zestiende ontdekte ze haar liefde voor fotografie toen ze door de straten van haar familie stad Safi, Marokko, slenterde en foto’s maakte met haar mobiele telefoon. Ze had oog voor detail en talent om spontane momenten vast te leggen zonder de aandacht te trekken. Karima is erg rustig van aard en besefte dat ze dat hier in haar voordeel kon gebruiken.
Haar subtiele kijk op de wereld wordt weerspiegeld in haar werk, net als haar gevoel voor rust en eenvoud. Wat haar werk authentiek maakt, is haar liefde voor alledaagse mensen: meestal dagdromers, verkopers en voetgangers. In de toekomst streeft ze ernaar haar werk te verbreden naar sociale rechtvaardigheid-thema’s en verhalen over culturen en mensen over de hele wereld door middel van fotografie en film.

Lees meer over...

Share the love

Meer spotlights

NES Female Future Writing
  • Nieuws
Karima Choukeri 1
  • Nieuws
ROSEacademy writersroom crop 1
  • Interview
Scroll naar boven